وبلاگ/ اخبارها

دریافت گواهینامه دانشگاهی و مهارت شغلی

دریافت گواهینامه دانشگاهی و مهارت شغلی

اگر می خواهید جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید و یا در سمت خاصی استخدام شوید اما مدرک تحصیلی مرتبط با آن سمت را علی رغم تخصص و تجربه کاری ندارید، شاید بهتر باشد بخواهید در مورد گواهینامه های حرفه ای مرتبط با رشته تان تحقیق کنید. بیشتر صنایع دارای گواهینامه هایی هستند که احتمالاً شانس شما را برای به دست اوردن دستمزد بالاتر، چشم انداز شغلی بهتر و فرصت های شغلی جدید افزایش می دهد. در این نوشتار، ما به 9 مورد از پرتقاضاترین نوع گواهینامه های شغلی و آنچه برای دریافت آنها نیاز است، می پردازیم: 

            

امید دانش‎ چه نوع گواهینامه هایی را اعطا می کند؟

سازمان‌های حرفه‌ای برای تأیید اینکه شما دانش یا مهارت‌های خاصی برای انجام یک کار لازم دارید، گواهی‌نامه‌هایی اعطا می‌کنند. به طور معمول، شما پس از اتمام تحصیلات خود یا کسب تجربه از طریق کارآموزی، اقامت یا مدت زمان کار، اعتبار کسب می کنید. اعتبار معمولاً برای مدت محدودی معتبر است و باید به طور دوره ای تمدید شود. کارفرمایان ممکن است از شما بخواهند که قبل از ارتقاء یا دریافت افزایش حقوق، گواهینامه دریافت کنید. گواهینامه ها در برخی مشاغل بیشتر از سایر مشاغل رایج است. اینکه آیا به گواهی نیاز دارید ممکن است به شهر و استان، انتظارات کارفرما یا نوع کاری که انجام می دهید بستگی دارد. این با مجوزی که توسط یک سازمان دولتی صادر می شود که مجوز قانونی برای کار در یک شغل را صادر می کند متفاوت است. شما می توانید با دریافت گواهینامه ها یا مجوزهای حرفه ای مختلف، به گزینه های تحصیلی و شغلی خود پر و بال دهید. 

  • گواهینامه ها: یک گواهی ممکن است نشان دهد که شما دوره یک برنامه حرفه ای یا آموزشی را به پایان رسانده اید. گواهینامه ها مدرک دانشگاهی نیستند و گواهی نمی دهند که شما در یک شغل یا صنعت خاص کار می کنید. به عنوان مثال، ممکن است برای تکمیل یک برنامه آموزشی مدیریت گواهینامه دریافت کنید.
  • مدرارک تحصیلی : یک مدرک تحصیلی گواهی می دهد که مهارت های حرفه ای و تحصیلات مطابق با معیارهای استاندارد شده برای انجمن های حرفه ای خاص، شرکت ها یا سازمان های مستقرا دارا هستید. مدارک تحصیلی می توانند گاهی برای پیشرفت شغلی ضروری تلقی می شوند. به عنوان مثال، یک شرکت حسابداری ممکن است از حسابداران بخواهد که حسابداران رسمی بوده و دارای مدرک حسابرسی باشند.
  • مجوزها: مجوز ها توسط دولت ها اعطا می شوند و به شما اختیار کار و فعالیت در زمینه خاصی را می دهند. آنها معمولاً به معاینه و مدرک تحصیلی و تجربه نیاز دارند. به عنوان مثال، شما دارای مجوز دولتی برای اجرای پروژه های برق، پزشکی، تعلیم یا کارهای فنی همچون لوله کشی هستید.

نوع گواهینامه های مورد تقاضا و مشاغل مرتبط با آنها

1. گواهینامه های مدیریت پروژه

مشاغل مدیریت پروژه همچنان مورد تقاضای زیادی هستند، به ویژه برای کسانی که دارای گواهینامه های کاردانی در مدیریت پروژه CAPM و مدیریت پروژه حرفه ای PMP هستند. CAPM سطح کاردانی برای کسانی که تجربه کمتری در مدیریت پروژه های شرکت دارند، اما هنوز درک کاملی از این زمینه دارند، ایده آل است. گواهینامه PMP برای افراد حرفه ای با تجربه بالاتر طراحی شده است. 

 

2. گواهینامه تحلیلگری کسب و کار

تحلیلگران کسب و کار کار تجزیه و تحلیل فرآیندها، محصولات، خدمات و سیستم ها برای بهبود کارایی، بهره وری و سودآوری را انجام می دهند. آنها معمولا از داده ها و منابع فناوری اطلاعات IT برای کمک به تصمیم گیرندگان برای پیشبرد شرکت خود استفاده می کنند. چندین گواهینامه در حوزه تحلیل کسب و کار وجود دارد، اگرچه انتخاب متخصصان در این زمینه گواهینامه حرفه ای تجزیه و تحلیل کسب و کار CBAP یا گواهی تحلیل چابک IIBA (IIBA-AAC) بوده است. IIBA-AAC یک گواهینامه مستقل است که توانایی یک تحلیلگر تجاری را برای انطباق و عملکرد در محیط های متغیر نشان می دهد. 

 

3. گواهینامه های زنجیره تامین

داشتن گواهینامه معتبر جهانی در زمینه زنجیره تامین اعتبار شما را به عنوان یک کارمند حرفه ای افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا در آینده حقوق بالاتری کسب کنید. 

 

4. گواهینامه بازاریابی

بازاریابی یک صنعت رقابتی است و یک گواهینامه می تواند تخصص شما را هنگام درخواست موقعیت های شغلی بالاتر نشان دهد. گواهینامه های رسانه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل بازاریابی از فیس بوک، گوگل آنالیتیکس، Hootsuite و بسیاری دیگر در دسترس هستند. برخی به صورت رایگان در دسترس هستند در حالی که برخی دیگر تا 2500 دلار قیمت دارند.

 

5. گواهینامه نیروهای متخصص 

افراد شاغل در مشاغل تخحصص محور اغلب پس از دریافت گواهینامه در حرفه مورد نظر خود می توانند درآمد بیشتری کسب کنند. برای مثال، مکانیک‌های HVAC، نجارها و جوشکارانی وجود دارند که حرفه خود را با کارآموزی یاد می‌گیرند، سپس پس از قبولی در آزمون برای دریافت گواهینامه کارآموز خود، افزایش قابل توجهی در درآمدشان تجربه می‌کنند.

 

6. گواهینامه منابع انسانی

اگر در حوزه منابع انسانی مشغول هستید، گواهینامه ای را در نظر بگیرید که به کارفرمایان بالقوه نشان می دهد که شما ابتکار عمل لازم را برای این سمت دارا هستید. استخدام کنندگان به دنبال کسانی هستند که دارای گواهینامه در حوزه تخصصی منابع انسانی باشند. انواع مختلفی از گواهینامه های منابع انسانی وجود دارد، استخدام کنندگان اغلب به دنبال نامزدهایی با عنوان حرفه ای در منابع انسانی (PHR) یا حرفه ای ارشد در منابع انسانی (SPHR) هستند.

 

7. گواهی فروش

بسیاری از متخصصان فروش ترجیح می دهند از طریق برنامه های خاصی که برای ارتقای شغل طراحی شده اند، آموزش ها و گواهینامه های بیشتری را به دست آورند. به عنوان مثال، فروش چلنجر، فروش چرخشی و سندلر، همه روش‌های فروش هستند که نیازمند یادگیری و اجرای تکنیک‌هایی هستند که به متخصصان فروش کمک می‌کند تا به اهداف خود دست یابند. گواهینامه ها علاوه بر تقویت مهارت های متقاعدسازی و گسترش دانش در فروش، به آنها کمک می کند تا از همتایان خود جلوتر بمانند و تجربیات گذشته خود را توسعه دهند.

 

8. گواهینامه حسابداری

دو مورد از محبوب ترین گواهینامه های حسابداری مورد تقاضا عبارتند از: حسابدار رسمی (CPA)، تحلیلگر مالی (CFA) و حسابدار مدیریت (CMA). حسابداران با نام CPA می توانند وظایف حسابداری مختلفی از جمله تهیه اسناد مالیاتی برای مشاغل، تهیه ممیزی دولتی، نمایندگی مشتریان در مقابل IRS، حسابداری و برنامه ریزی مالی انجام دهند. CFA در دنیای تامین مالی و سرمایه گذاری در سطح بین المللی شناخته شده است و برای کسانی که می خواهند سمت های ارشد و اجرایی در مدیریت سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و مدیریت دارایی داشته باشند، مناسب است. CMA نشان می دهد که شما در مدیریت امور مالی شرکت علاوه بر وظایف معمول حسابداری خود نیز مهارت دارید.

 

9. گواهینامه شبکه کامپیوتری

گواهینامه شبکه های کامپیوتری مهارت و دانش شما را در این زمینه تأیید می کند. مهندسان و مدیران شبکه های کامپیوتری اغلب دارای گواهینامه Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE) یا Cisco Certified Network Professional (CCNP) هستند که سطح تخصص و تجربه آنها را در این زمینه تأیید می کند. البته، گواهینامه های مختلفی توسط شرکت های مختلف ارائه شده است که می توانید آنها را برای دریافت گواهینامه های شبکه کامپیوتری انتخاب کنید.

 

 

 

1403/06/20
نویسنده : امید دانش طلوع